Skriv en tale!
2. DISPOSITIO – SKAP EN OVERBEVISENDE FLYT I TALEN
To andre måter å ordne innholdet på:
Nåtid, fortid, fremtid
1. Nåtid: Beskriv situasjonen nå
2. Fortid: Beskriv sitasjonen som den var
3. Fremtid: Beskriv situasjonen som den vil eller bør bli
Poeng, to appeller, poeng
1. Presenter hovedpoenget ditt
2. Fremsett en rasjonell appell
3. Fremsett en emosjonell appell
4. Understrek poenget ditt
EN retorisk god disposisjon:
1. Skap interesse med en gåte, et interessant utsagn, en beskrivelse, en anekdote, et sitat, eller lignende. Kom med en påstand.
2. Vinn publikums velvilje og fortrolighet ved å og si eller antyde at du anerkjenner tilhørerne og forstår dem. Vis at du selv er som dem.
3. Argumenter for saken din. Gi tre støttende argumenter for påstanden.
a) Gi ditt nest beste argument – sølvargumentet
b) Gi ditt tredje gode argument – bronseargumentet
c) Gi ditt beste argument – gullargumentet
4. Oppsummer hovedpoengene dine. Gjenta det viktigste du har sagt, og si hvorfor det er viktig. Oppfordre publikum til handling.
5. Lag en fengende avslutning: Skap en (kort) formulering som formfullendt og levende uttrykker hovedpoenget, signalerer at talen er slutt og inviterer til applaus.
hvordan skape velvilje og vekke publikums interesse?
Anerkjenn og ros tilhørerne
Fortell en fortelling, kom med en beskrivelse eller gi et eksempel på problemet du fremsetter
Bruk noe dagsaktuelt
Fortell om din tilknytning til tilhørerne
Tal om tilhørerne, om deres følelser, holdninger osv.
Si noe oppsiktsvekkende eller kontroversielt
Still et (eller flere) tankevekkende spørsmål
Presenter en visjon
HVORDAN LAGE EN FENGENDE AVSLUTNING?
Avslutningen skal fremheve hovedpoenget og gi publikum en fornemmelse av hva de skal føle og gjøre. I tillegg skal den markere at talen er slutt. Dette kan du gjøre ved å:
Ende med en rytmisk, velformet setning
Gjenta og bekrefte budskapet
Benytte sterke, levende og konkrete ord
Vende tilbake til utgangspunktet
Se mot fremtiden
Oppfordre til handling
Varier mellom det konkrete og det generelle
Beveg deg mellom det spesielle og konkrete tilfellet og den allmenngyldige og generelle innsikten. Da får du både illustrert og støttet den generelle påstanden med et eksempel og gjort det spesielle tilfellet større, relevant for flere.