Improvisert intervju

Her får elevene trening i å tenke kjapt og kreativt. Det øver opp evnen til å tilpasse seg situasjonen og "være på", samtidig som det gjør nervøsiteten for det å skulle tale mindre.

I denne øvelsen skal du som lærere intervjue elevene i fiktive situasjoner.
Alternativt kan en opplagt elev være intervjuer.

Sitt i en halvsirkel rundt den eleven, som skal intervjues. Vedkommende får nå presentert sin situasjon (se under for idéer til situasjoner) og skal uten forberedelse svare på intervjuerens spørsmål. La heretter intervjuet utvikle seg ved å trekke inn en annen elev som får delta i historien.

Eksempel:

Si til den første eleven: “Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden bruk for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år?” Supplér gjerne med flere spørsmål. Etter litt tid trekker du inn den andre eleven: “Og her kommer kjæresten din – hvor lenge er det siden dere så hverandre sist?”

Fortsett med å stille kreative eller rare spørsmål til du kjenner at øvelsen ikke kan trekkes lengre.

Forslag til historiebegynnelser:

  • Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden behov for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år? [Den andre eleven kan inkluderes som den stolte/irriterede kjæresten, eller en begeistret kunstanmelder]

  • Du er opprinnelig undertøysdesigner fra Paris, men har begynt å designe nonnedrakter. Hva har du kunnet ta med deg over i din nye bransje? [Den andre eleven kan inkluderes som abbedissen som har følt seg krenket over draktenes snitt]

  • Du er en fisker fra Lofoten, og er ute på fiskebåten din. Hva i allverden er det, du har fått i garnet? [Den andre eleven kan inkluderes som skipperen som skal fortelle om fiskerens utradisjonelle metoder]

  • Du er manager for en kjent forfatter som akkurat nå er aktuell med en ny diktsamling. Den er blitt kaldt en ‘kontroversiell utgivelse’, fordi den kun består av blanke sider. Hva sier du til anmeldelsen? [Den andre eleven kan inkluderes som forfatteren til diktsamlingen, som er tilstede for å forklare valget sitt]

Til læreren: 

Forberedelse: Les gjennom øvelsen

Tidsbruk: 15-60 minutter

 

 

Øvelsen er gjengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk