Improvisert intervju

Nå handler det om å tenke kjapt og kreativt. Denne øvelsen trener evnen til å tilpasse seg situasjoner og «være på», samtidig som at den reduserer nerver knyttet til det å skulle tale. 

Læreren – eller en opplagt elev – får rollen som intervjuer. En-to andre elever skal intervjues. 

Sitt i en halvsirkel rundt den som skal intervjues. Vedkommende får presentert sin situasjon (se forslag til historiebegynnelser nedenfor), og skal uten forberedelse svare på intervjuerens spørsmål. La intervjuet utvikle seg ved å trekke inn nok en elev som skal delta i historien. 

Si for eksempel til den første eleven som skal intervjues: «Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden godt av at du stiller ut alle sokkene du har hatt siden du var fem år?» Still gjerne en rekke oppfølgingsspørsmål. Etter en liten stund er det på tide å trekke inn nok en elev: «Og her kommer kjæresten din – hvor lenge er det siden dere så hverandre sist?» 

Fortsett med å stille kreative eller merkelige spørsmål til du føler at øvelsen ikke kan trekkes lenger. 

 

Forslag til historiebegynnelser: 

·       Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden godt av at du stiller ut alle sokkene du har hatt siden du var fem år? (Den andre eleven kan inkluderes som den stolte/irriterende kjæresten, eller en begeistret kunstanmelder)

·       Du er opprinnelig undertøysdesigner fra Paris, men har i det siste begynt å designe nonnedrakter. Hva har du kunnet ta med deg over i din nye bransje? (Den andre eleven kan inkluderes som abbedissen som har følt seg krenket over draktenes snitt)

·       Du er en fisker fra Svolvær som er ute i fiskebåten din. Hva i all verden er det du har fått i garnet? (Den andre eleven kan inkluderes som en skipper, som skal fortelle om fiskerens utradisjonelle metoder)

·       Du er manageren til en kjent forfatter som er aktuell med en ny diktsamling. Diktsamlingen er blitt kalt en «kontroversiell utgivelse» fordi den kun består av blanke sider. Hva sier du umiddelbart til den anmeldelsen? (Den andre eleven kan inkluderes som forfatteren til diktsamlingen, og må forklare sine valg)

 

 

Til læreren:  

Tidsbruk: 15-60 minutter

Kan gjennomføres med tre eller flere elever.

Forberedelse: Sett deg inn i og vær forberedt på å lede øvelsen.

 

 

Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk.