Om Ta ordet!

Ta ordet! er en ideell forening, som jobber for å løfte de stemmene som vanligvis ikke blir hørt i den offentlige debatten. Vi tror at det er mulig å forandre verden med ord, og vi vil at alle skal ha muligheten til å ta ordet for det de tror på.

Derfor jobber vi for å gi folk selvtillit til å ytre seg og en tro på at det de har å si er viktig. Slik blir de aktive medborgere i samfunnet de er en del av, og slik kan de også være i stand til å endre det. 

Ta ordet! blir gjennomført i fem trinn i perioden august-november:

  1. I dagane like før skulestart i august blir lærarar frå deltakande skular kursa i retorikk og talekunst, og i korleis gjennomføre Ta ordet! av Retorikkgruppen ved Universitetet i Bergen.

  2. Lærarane underviser i retorikk og held lokale talekonkurransar på skulane sine. Kvar skule kårar ein skulevinnar innan midten av oktober.

    Les om festen av ein skulefinale på Knarvik vidaregåande skule

  3. Skulevinnarane samlast til retorikkworkshop og semifinale. Her framfører dei sine eigne talar og gjev tilbakemelding på andres talar. På bakgrunn av tilbakemeldingane dei har fått under workshopen skal skulevinnarane revidere sitt eige talemanus, og sende dette inn til oss.

  4. Retorikkgruppa ved Universitetet i Bergen veljer ut seks finalistar til Ta ordet!-finalen og åtte deltakarar til Nordisk Talefest. Utvelginga skjer på bakgrunn av innsatsen til deltakarane under retorikkworkshopen, altså framføringa deira av eigen tale og respons på talane til andre elevar, og dessutan det reviderte talemanuset dei sender inn etterpå.

    Dei seks finalistane deltek i ein ny, omfattande workshop ved Universitetet i Bergen. Saman med kvarandre og retorikarane på universitetet vidareutviklar og forbetrar dei talane og framføringa ytterlegare.

    Dei åtte deltakarane til Nordisk Talefest deltek på ein omfattande workshop ved Universitetet i Bergen. Saman med kvarandre og retorikarane på universitetet vidareutviklar og forbetrar dei talane og framføringa ytterlegare.

  5. Ta ordet!-finale i Bergen. Her held dei seks finalistane talen sin for publikum og ein fagjury. Ut frå retoriske prinsipp og retningsliner avgjer juryen kven som vinn prisen for årets beste tale.

    Alle dei seks finalistane i Ta ordet! får eit diplom for deltaking, og vinnaren får i tillegg ei gåve på 10.000 kr frå Agenda Vestlandet.

    Nordisk Talefest. Her møtar dei åtte deltakarane ungdommar frå Danmark og Sverige til talefest i eit av landa, kor alle held talane sine.

    • Talen skal vare mellom 3,5 og 4 ,5 minutter. Ikkje kortare og ikkje lengre!

    • Taleren kan ikkje nytte presentasjonsteknologi som PowerPoint eller liknande.

    • Elevane må skrive eit manuskript til talen.

    • Talen skal vere deliberativ: Den skal ha ein tydeleg bodskap og argumentere for dette!

Talekonkurransen Ta ordet!
- for elever i vidaregåande skule

Talekonkurransen Ta ordet! gjer stemma til elevar frå vidaregåande skular i heile Noreg til ein sjølvsagd del av den offentlege samtala.

Ta ordet! handlar om å inspirere, provosere og røre mottakarane sine. Og om å forandre verda – litt. I klasserom over heile landet skriv unge talar om det dei brenn for. Dei argumenterer, fortel og appellerer til lærarane og médelevane sine, og gjev dei grunnar til at dei andre bør handle annleis. Dei seks sterkaste talane får plass i finalen, der ein fagjury kårar årets beste.

Prosjektet er utvikla av Retorikkgruppa ved Informasjons- og medievitskap på Universitetet i Bergen – det fremste retorikkmiljøet i landet – og organiseres av foreininga Ta ordet!

Talekonkurransen blei først halden i 2016 – då som ein lokal konkurranse for vidaregåande skular i Bergen. I åra som følgde vaks han i omfang, og no står den som eit tilbod til alle vidaregåande skular i heile Noreg.

Ved slutten av kvar sesong er det finale, der dei seks beste talane blir framførte i Bergen. Men før me kan kåra ein vinnar, er det mykje som skjer i kulissane.

Dette opplever lærerne at elevene sitter igjen med etter Ta ordet!

“Skriving i prosess, verdien av å øve skikkelig, verdien av å bearbeide i mange runder, demokrati og medborgerskap og mye mer.”

“Tørre å ta ordet. Muntlige ferdigheter. Respekt for andres meninger. Evnene til å se hvordan en tema kan tolkes på ulike måter.”

“Mange opplever en ufarliggjøring i det å snakke litt personlig foran en gruppe, det er så gøy å se at elever som tidligere aldri har snakket høyt i klassen står foran alle og formidler med innlevelse noe de har skrevet selv!”

“Elevene står sterkere rustet til å ta et standpunkt og stå for det.”