Skriv en tale!

Taler er planlagt muntlighet.

Her får du tips til hvordan du kan kle
engasjementet ditt i talens drakt.

“Men jeg brenner ikke for noe…”

Hva vil du oppnå?

1. Tenk deg om - på riktig måte

Å tale er å handle med ord. Når du vet hva du vil tale om, og skal i gang med å skrive talen, skal du ikke tenke: Hva skal jeg si? Men: Hva vil jeg oppnå? Og hvordan oppnår jeg best det jeg vil?

Hva skal talen gjøre?
Hva vil du oppnå med den?
Hva skal den føre til?

Hvem er tilhørerne?
Hvem er de?
Hvor mange er de?
Hva forventer de og hva er deres motforestillinger? Hva vet de om saken og hva er deres syn på saken? Hva mener de om taleren?
Hva liker de og hva misliker de?
Hva er deres behov?

Hva er talesituasjonen?
Hva er argumentene i saken?
Hva er sakens historie?
Hva er de fysiske rammene for talen?
(salens størrelse og art, talerstol/mikrofon, audiovisuelle hjelpemidler)
Vil det være noen form for mediedekning? Hvordan?

Finn innhold og argumenter

En overbevisende tale knytter an til publikum, har gode argumenter og et variert innhold.

Lag deg et bilde av saken og dens omfang ved hjelp av topikken; faste spørsmål og innfallsvinkler til å utforske et emne.

Sikre deg:

  • Fakta om saken: Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor, når

  • Eksempler på det du påstår

  • Noe aktuelt

  • Noe personlig

  • Noe fra tilhørerne (noe de er opptatt av, eller som er i deres interesse)

Skal du overbevise må talen din inneholde elementer som appellerer til hodet, hjertet og magen. Dette kalles i retorikken for de tre appellformene:

  • Ethos: Avsenders troverdighet består av kompetanse, karakter og velvilje overfor mottakerne, samt autentisitet.

  • Pathos: Mottakernes følelser, som for eksempel: Frykt, håp, glede, medfølelse, kjærlighet, anger og medlidenhet.

  • Logos: Rasjonalitet, bevis, logikk, kjensgjerninger, etc.

Når du skriver deliberative taler - taler som skal overbevise om et gitt standpunkt - kan du også undersøke om du kan finne:

  • Argumenter rettet mot lommeboken – eller: enkelt, nyttig, mulig, lønnsomt, sikkert, effektivt, fleksibelt, produktivt, økonomisk, vitenskapelig, av kvalitet eller vekst-økende

  • Argumenter rettet mot følelsene – eller hva som er moralsk, troverdig, verdifullt, trygt, hederlig, ærlig og statusgivende, hva som representerer kjærlighet og det gode, er rett og rettferdig, solidarisk, ansvarlig og samvittighetsfullt, miljøvennlig, helsebringende, eller skremmende

Hvorfor det?

2. Hva skal du si hvor?

Hvordan skal du ordne stoffet i talen, for å få en interessevekkende og overbevisende flyt?

1. Skap interesse med en gåte, et interessant utsagn, en beskrivelse, en anekdote, et sitat, eller lignende. Kom med en påstand.

2. Vinn publikums velvilje og fortrolighet ved å og si eller antyde at du anerkjenner tilhørerne og forstår dem. Vis at du selv er som dem. Eller:

  • Anerkjenn og ros tilhørerne

  • Fortell en fortelling, kom med en beskrivelse eller gi et eksempel på problemet du fremsetter

  • Bruk noe dagsaktuelt

  • Fortell om din tilknytning til tilhørerne

  • Tal om tilhørerne, om deres følelser, holdninger osv.

  • Si noe oppsiktsvekkende eller kontroversielt

  • Still et (eller flere) tankevekkende spørsmål

  • Presenter en visjon

3. Argumenter for saken din. Gi tre støttende argumenter for påstanden.
a) Gi ditt nest beste argument – sølvargumentet
b) Gi ditt tredje gode argument – bronseargumentet
c) Gi ditt beste argument – gullargumentet

I talen er det lurt at du beveger deg mellom det spesielle og konkrete tilfellet og den allmenngyldige og generelle innsikten. Da får du både illustrert og støttet den generelle påstanden med et eksempel, og gjort det spesielle tilfellet større og relevant for flere.

4. Oppsummer hovedpoengene dine. Gjenta det viktigste du har sagt, og si hvorfor det er viktig. Oppfordre publikum til handling.

5. Lag en fengende avslutning: Avslutningen skal fremheve hovedpoenget og gi publikum en fornemmelse av hva de skal føle og gjøre. I tillegg skal den markere at talen er slutt. Dette kan du gjøre ved å:

  • Ende med en rytmisk, velformet setning som uttrykker hovedpoenget

  • Gjenta og bekrefte budskapet

  • Benytte sterke, levende og konkrete ord

  • Vende tilbake til utgangspunktet

  • Se mot fremtiden

  • Oppfordre til handling

3. Skjerp språket

Tilhørerne til en tale er tvunget til passivt å lytte uten å kunne delta i det som blir sagt. Dette medfører en risiko for at de mister interessen. For å bevare publikums oppmerksomhet, kan du gjøre språket i talen klart, konkret og minneverdig.

Sørg for at språket i talen er forståelig, konkret og aktivt:

  • Bruk gjentakelser for å fremheve det viktigste du sier

  • Skap bilder

  • Kom med eksempler

  • Fortellinger

  • Anekdoter

  • Beskrivelser

  • Kontraster

  • Still retoriske spørsmål

  • Ha med troverdige detaljer

  • Henvend deg direkte til tilhørerne

  • Omtal den konkrete situasjonen du og tilhørerne er i sammen

  • Ha et rikt og variert ordforråd

4. Forbered fremføringen

Med eller uten manus?

  • Fremfører du talen uten manus gir du inntrykk av at fremføringen er spontan og uformell, oppriktig og autentisk. Det blir lettere å holde øyenkontakt med publikum, og lettere å oppfatte og reagere på publikums reaksjoner på det du sier. Imidlertid kan du uten manus virke for lite formell i forhold til hva situasjonen gjerne krever, det kan være vanskelig å beholde en god struktur på det du sier og vanskeligere å være presis, noe som kan gjøre sjansen mindre for å bli sitert.

  • Fremfører du talen med manus virker du godt forberedt, noe som uttrykker at du har respekt for publikum. Det blir dessuten lettere å kontrollere tiden, og du er sikker på å beholde den gode strukturen og de gjennomarbeidede formuleringene du har skrevet ned. Blir du imidlertid for opphengt i manuset, og sliter med å løsrive deg fra det, kan det gjøre at du mister kontakt med publikum, ikke klarer å gjøre spontane endringer underveis, og at du fremstår som for formell i situasjoner som gjerne krever oppriktighet og tilstedeværelse.

    Det gode talemanuset er:

    • Muntlig og taler til øret

    • Har klart fokus og tydelig argumentasjon

    • Benytter enkel og stram disponering

    • Gir en tydelig forståelse av hvem
      taleren er (ethos)

    • Er oppmerksom på situasjon og tilhørere

    • Benytter konkrete eksempler og sanseappeller

    • Bruker så få ord som mulig

    • Sørg for at manuskriptet ditt har en utforming som støtter fremføringen. Les gjennom for å sjekke at ordene ligger godt i munnen. Bruk tydelig og stor font, for eksempel Times 15 punkt. Ikke bruk vanlig skriftlig oppsett, men organiser teksten i bolker med korte linjer, hvor for eksempel bolkene samler større innholdselementer, og linjene markerer pauser og rytme.

5. Hold talen

Kontakt med publikum

  • Hold tilhørerne fast med blikket, og inkluder hele rommet i det

Stemme

  • Snakk langsomt og tydelig

  • Snakk til den bakerste i rommet, da justerer du automatisk stemmen til riktig volum

  • Legg trykk på de viktige ordene

  • Hold (lange) pauser

  • Varier tempo, volum og pausenes lengde

Kropp

  • Ta plass og ta rommet

  • Stå støtt: Vær høy og bred

  • Eie plassen. Gå kort. Eie den nye plassen

  • Før hendene opp og ut, vend kroppen ut mot tilhørerne