Kjemp om vinkelen

Hvordan kan du overbevise andre? I retorikken finnes en egen metode for å finne frem stoff og overbevisende argumenter om en sak; topikken. I denne øvelsen skal du argumentere ut fra bestemte fokus, eller topoi, og få oppleve at noen topoi virker mer overbevisende enn andre.  

Men først – en introduksjon til topikken: 

Ordet topikk er avledet av det greske ordet topos, som betyr «sted». Her skal sted ikke forstås som et romlig, fysisk sted, men som et mentalt anskuelsessted. Vi kan derfor erstatte ordet «sted» med ord som fokus, vinkel, perspektiv eller premiss. 

Topikken hviler på den filosofiske innsikten at enhver sak kan betraktes ut fra en rekke forskjellige vinkler som hver især belyser bestemte sider av saken. Den vinkelen du velger å belyse saken fra, vil derfor prege hvordan publikummet ditt oppfatter saken. Den samme saken vil f.eks. ta seg forskjellig ut avhengig av om vi ser på den med vitenskapelige, erfaringsbaserte, økonomiske, etiske eller kulturelle briller. 

 

Det beste topos

Presenter et emne de fleste har noe kunnskap om og ofte holdninger til. Det kan f.eks. være emner som «prostitusjon» eller «det grønne skiftet». Her er det ikke nødvendig å ha en omfattende bakgrunnskunnskap om emnene, da det ikke er argumentenes styrke, men deres vinkling som er i fokus. 

Velg to debattører blant elevene og gi hver av dem et topos som de andre elevene ikke skal vite om, f.eks. «religion» og «individuelle konsekvenser». La dem eventuelt trekke hvert sitt topos fra en hatt eller lignende. Nå skal debattørene debattere emnet, f.eks. med læreren som ordstyrer.

Andre topos som kan brukes er: 

·      Økonomi

·      Miljø

·      Etikk

·      Estetikk

·      Kultur

·      Samfunnsmessige konsekvenser

For at elevene skal klare å trekke diskusjonen over på deres eget topos, kan de benytte seg av vendinger som:  

·      «Det saken egentlig handler om...»

·      «For min del er det viktigste...»

·      «Sakens kjerne er jo...»

 De kan også benytte seg av metaforer eller eksempler som harmonerer med deres eget topos. Målet for debattørene er ikke nødvendigvis å være uenige, men å få de andre elevene til å bli overbevist om at ens eget topos er viktigere enn den andre sitt. 

 

Etter debatten kan dere diskutere følgende: 

Hvilken topos hadde debattørene fått tildelt? 

Hvilke argumenter hadde de?

Husker dere topos eller argumentene best?

Hvilken topos virket mest overbevisende? Hvorfor gjorde den det?

Er det andre topoi som ville vært mer overbevisende i denne saken? 

 

 Til læreren: 

Forberedelse: Lag en introduksjon til topikken øvelsen kan innledes med, og sett deg inn i øvelsen. Forbered deg på rollen som ordstyrer. Lag lapper med forskjellige topoi, og legg dem i en hatt. 

Tidsbruk: 15-20 minutter

 

 

Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk.