Tal talen frem
Det å tale talen frem gir den et muntlig – og ofte personlig – preg fra start. Dette er en uhøytidelig øvelse i å kartlegge saken man vil tale om, og i å tale om den.
Gå sammen to og to. En og en skal dere intervjue hverandre om saken dere ønsker å tale om. Her må man som taler ikke være redd for å komme med ufullstendige eller tenkende svar på spørsmålene, og som intervjuer ikke være redd for å spørre inn til ting en ikke forstår, komme med innvendinger, eller tilleggsspørsmål.
Den ene intervjuer den andre i rundt ti minutter. Ta gjerne utgangspunkt i forslaget til spørsmål under. Den som intervjuer noterer fortløpende svarene som blir gitt, på papir eller data. Gjør eventuelt et opptak på en data eller en telefon.
Hvilken sak brenner du for?
Hvorfor det? (Personlig erfaring, eksempel på noe som har skjedd, noe du har sett eller hørt?)
Hvem er det retoriske publikum (hvem er det som kan gjøre noe med saken)?
Hva vil du at publikum skal gjøre?
Gi de beste grunnene til hvorfor de skal gjøre det (minst tre argumenter).
Hva er det beste motargumentet?
Hvorfor skal de allikevel gjøre som du vil?
Kom med en tydelig oppfordring til det retoriske publikummet ditt!
Når ti minutter er gått, bytter dere roller.
Send hverandre svarene, så dere får deres egne svar. Dette er et godt skjelett for videre arbeid med talen.
Til læreren:
Introduser oppgaven, og del opp i par.
Sørg for å sette elevene i gang med spørsmålene, og hold kontroll på tiden.
Gi elevene eventuelt spørsmålene ferdig printet, på papir, så de kan fylle svarene direkte på det.
Tidsbruk: Rundt 30 minutter.