Talehinder

I denne øvelsen skal du jobbe arbeide aktivt med å bruke forskjellige virkemidler og gjøre dem til en naturlig del av egne taleskriving og idéutvikling. 

For å få det optimale ut av øvelsen kan det være en god idé å ha gått igjennom noen av de virkemidlene man kan bruke i en tale. Eksempelvis stilfigurer som gjentakelser, bruken av eksempler, anekdoter og sitater, samt pathos-, ethos- og logosappeller. 

Hver av elevene skal skrive en tale. Men for å utfordre dem og øke deres kreative prosess, får de trekke tre hinder hver som de må forsere i talen. 

La elevene trekke tre hinder, og gå i gang med å skrive en tale. Elevene skal prøve å gjøre hinderne til en naturlig del av talen, sånn at det ikke er åpenbart hvilke de trakk.  

Eksempler på hinder kan være: 

·      Nevn læreren din tre ganger

·      Ros læreren minst en gang

·      Flett tre elever inn i talen og bruk pathos når du gjør det

·      Start talen med «Jeg har en drøm...»

·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Da jeg var liten...»

·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Min far sa alltid...» 

·      Lag tre trepunktslister i løpet av talen. F.eks.: «Han kunne både danse, synge og imitere sin mor perfekt»

·      Bruk et sitat i talen. Det kan være noe en annen har sagt, f.eks. en kjent person eller en forfatter, eller noe som du refererer til selv å ha sagt en gang. F.eks.: «Som H.C. Andersen sa: – Å reise er å leve»

·      Nevn en kjent person i talen din

·      Avslutt to setninger med «Norge»

·      Lag en setning med alliterasjoner (bokstavrim). F.eks.: «Han fløy fantastisk flott»

·      Få med et rim i talen

·      Bruk tre utropsord. F.eks.: «hurra» eller «søren meg»

·      Bruk et eller flere ord du ikke normalt bruker til hverdags. Det kunne f.eks. være «forrykende», «særdeles» eller «dog»

·      Start tre setninger med «Kan dere huske...»

 

Til læreren: 

Tidsbruk: 1-2 timer

Utstyr: Alle elevene må ha penn og papir

Forberedelse: Skriv en liste med hinder, klipp dem ut, og legg dem i en boks elevene kan trekke fra.

 

 

Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk.