Den gylne middelveien

Store armbevegelser og tordenrøst eller beskjeden gestikk og avdempet stemmeføring? I denne øvelsen får du jobbe med fremførelsen av talen din, for å finne frem til en form for formidling som støtter opp om budskapet ditt.

 I denne øvelsen skal du bytte på å overdrive og nedtone stemmeføring og gestikk for å finne et passende leie. Ofte er det lettere å overdrive (og underdrive!) for å finne frem til en form for formidling som virker godt, og kanskje vil du finne ut av at talen din kan mye mer og mye annet enn det du opprinnelig har forestilt deg. 

Øvelsen fører gjerne til morsomme måte å tale på, og den kan føre til en del latter. Det er jo en god ting, men husk på stadig å vende tilbake til en avspent kroppsholdning, så får du mest ut av øvelsen. 

Det er opplagt å jobbe med den talen som du selv har skrevet, men det er også mulig å benytte seg av en annen, kjent tale. 

Aller først: Velg et utdrag på 5-10 linjer av talen, og gå sammen to og to. 

Trykk

Start med å lese utdraget for hverandre. La deretter person A lese sin første setning igjen, hvor hun legger trykk på det første ordet første gang hun leser talen, det andre ordet den andre gangen hun leser den, og så videre. Når person A er ferdig, er det person B sin tur. 

Legg merke til hvordan setningen skifter mening – kanskje skal trykket plasseres et annet sted enn dere først trodde? Hvis dere har tid – eksperimenter videre med trykk i resten av teksten, eller begynn å sette streker under de ordene dere synes det skal være trykk på. 

Gestikk

Nå skal dere på skift prøve å overdrive deres gestikulasjon i opplesningen av de neste par setningene av talen. Overdriv så mye at det nærmest blir som et tegnspråk som understøtter ordene i teksten. Det må gjerne bli veldig «stort», sånn at du viser ord som f.eks. «jeg» med tommelen vendt mot deg selv, og at du viser et ord som «forvirret» ved å føre hendene til hodet og la dem dreie rundt om seg selv. 

 Heretter skal dere fremføre de samme setningene med et mindre overdrevet (men enda overdrevet) kroppsspråk, og til slutt med et helt naturlig og avdempet kroppsspråk. 

Legg merke til hva som passer best til teksten din. Når er det passende med tydelig gestikk? Marker gjerne noen setninger hvor det er passende å legge inn litt ekstra gestikk i talen. 

Tempo

Nå skal dere eksperimentere med tempo! En av dere begynner å lese den neste setningen opp overdrevent langsomt, deretter de neste par setningene overdrevent hurtig og deretter resten av setningene ved å eksperimentere med et tempo midt imellom. 

Dere skal også utforske det å ta pauser mellom setningene, både overdrevent lange pauser, og ikke-eksisterende pauser. Igjen skal dere vurdere hva tempoet gjør ved teksten og notere én setning som ville egnet seg godt til et litt langsommere tempo. Dere kan også markere et sted i talen hvor det gir mening å holde en lenger pause. 


Volum

Nå skal dere utforske bruk av volum. De neste par setningene skal dere lese først med høy stemme, stående langt vekke fra hverandre, heretter skal dere hviske setningene, mens dere står helt inntil hverandre og til slutt skal dere teste ut volumene som ligger imellom disse ytterpunktene. Diskuter hva volumet gjør ved teksten, og noter en setning i talen som skal fremføres med et høyere volum. 


Tonalitet, artikulasjon og klang

Hvis dere har tid og lyst kan dere eksperimentere på samme måte med tonalitet (variasjon og monotoni), artikulasjon (tydelig og slapp) og klang (varm stemme, kald stemme mm.), og markere planen du legger for din egen fremføring i manuskriptet. 

 

Som avslutning på denne øvelsen kan dere alle (i klassen) samles i en halvsirkel, hvor dere hører hver elev fremføre sitt taleutdrag med de noteringene som er blitt laget underveis. Hvis dere har tid og lyst kan dere også høre noen eksempler på setninger med morsomme trykkplasseringer, overdrevent langsomt taletempo, kjedelig monotoni mm. 

 

For å sette øvelsen i perspektiv kan dere se Michelle Obamas tale under landsmøtet til Demokratene i 2016, og la dere inspirere av hvor godt hun bruker gestikk i sin tale, og hvordan hun bevarer et solid fundament gjennom hele talen. Dere kan også se Ulrikke Falchs appell om porno, hvor hun taler om et alvorlig emne med en lett stemmeføring og masser av humor. 

 

Til læreren: 

Tidsbruk: 15-60 minutter

Utstyr: Taleutdrag (elevenes egne, evt. kjente taler), blyanter og prosjektor med høyttaler (hvis du velger å vise eksempeltaler i slutten av øvelsen)

Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.

 

 

Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk.