Ta ordet! på 6, 10 eller 15 timer

Det er helt opp til hver enkelt skole hvordan dere ønsker å gjennomføre Ta ordet! Hvor mye tid dere bruker på prosjektet, og hvilket fokus som ligger til grunn for taleskrivingen varierer mellom skoler, klasser og studieretninger. Her følger imidlertid noen forslag til hvordan man kan legge opp undervisningen, ut fra hvor mange skoletimer dere setter av til å skrive og fremføre talene.  

Skjermbilde 2020-08-11 kl. 12.41.04.png


Ta ordet! på 6 timer

Passer for: Elever på yrkesfag, hvor programfag opptar en stor del av timeplanen, og hvor norsktimene har et hovedsakelig muntlig fokus.

1. time: Enkel innføring i Ta ordet! og retorikken: 

2. time: Start skrivingen! 

  • Ethos, pathos og logos – hva innebærer de forskjellige appellene, og hvordan kan man argumentere med ethos, pathos og logos for at man f.eks. skal få være ute lenger? Se øvelsen Ethos-, pathos- eller logosbriller, og finn argumenter ved hjelp av undervisningsfilmen “Hvorfor det?

  • En tale består av ulike deler som skal forskjellige ting. Se dispositio. La gjerne elevene bruke en skriveramme når de skriver talene sine, så får de med seg alle!
    Her kan også undervisningsfilmen “Hva skal du si hvor?” være en fin støtte.

3. time: Elevene arbeider individuelt med talene. 
Hvis noen har en tale klar, kan de jobbe videre med å finpusse språket. Se tips i undervisningsfilmen “Skjerp språket”.

4. time: Finn formen

  • Nå er det tid for å holde talene! Noen tips til en god fremføring finner du i undervisningsfilmen “Hold talen”.

  • Pust ut, og gjør øvelsen Powerpose.

  • Finn en form som passer talen din ved hjelp av Den gylne middelveien.

5. time: Tid for tilbakemelding

  • Gi en kort innføring i hvordan man gir god tilbakemelding, og hva man kan se etter mens andre fremfører. 

  • Elevene settes i grupper på 3-4 og fremfører talene etter tur.
    Etter hver fremføring, kommenterer de andre gruppemedlemmene talen, og forteller hva som var bra og hvorfor det var bra, samt kommer med forslag til noe som kan gjøres annerledes.
    Eleven som mottar tilbakemeldingen må gjerne notere hva som blir sagt, så hun husker hvilke endringer som kan eller bør gjøres.
    Elevene kan få hjelp til å bli bevisst egne styrker og svakheter som talere om de filmer hverandre – eller seg selv – mens de fremfører talen. 

Hjemmelekse: Wrap up!

  • Elevene arbeider individuelt med talene, og gjør endringer i tråd med tilbakemeldingene de fikk i 4. time. 

  • Alle leverer talene – gjerne som videosnutter. 

Lærerens lekse: Se gjennom alle filmene, og plukk ut de seks beste. Gjennomføres Ta ordet! i flere klasser eller på hele skolen, må lærerne samarbeide om å plukke ut de seks beste talene fra alle som deltar. Noter en begrunnelse for valget. 

6. time: Valg av skolevinner. 

  • Elevene bak de seks beste talene fremfører på ny foran klassen/trinnet/skolen, alt ettersom, hvoretter elever og lærere stemmer frem en skolevinner, f.eks. via mobilavstemming eller håndsopprekking, ved bruk av en jury, eller ved at lærerne bestemmer.

  • Finalistene kan gjerne introduseres med begrunnelsen for hvorfor nettopp deres taler er valgt til finalen.  

26 - Daniel Bilsback.jpg

Ta ordet! på 10 timer

Passer for: Elever på studiespesialiserende og påbygg, samt i klasser med anledning til å jobbe med Ta ordet! i et eller flere fag (f.eks. norsk, samfunnsfag, religion og mediefag), i en eller over flere uker. 

1. time: Enkel innføring i Ta ordet! og retorikken: 

2. time: Start skrivingen! 

  • En tale kan ifølge retorikken stå ferdig på 1,2,3,4,5. Se Skriv en tale.

  • Ethos, pathos og logos – hva innebærer de forskjellige appellene, og hvordan kan man argumentere med ethos, pathos og logos for at man f.eks. skal få være ute lenger? Se øvelsen Ethos-, pathos- eller logosbriller.

3. time: Argumenter for saken din!

  • Bruk tid på argumentasjonen. Hvorfor er det viktig å oppnå det du vil? Hvordan vil du gjøre det? Finn argumenter ved hjelp av undervisningsfilmen “Hvorfor det?

  • Begynn først med Haglegeværet.

  • La deretter de beste argumentene for saken komme på Seierspallen

  • Og ikke glem å tenke gjennom hva som vil være de beste argumentene mot saken. Gjendriv det beste ved hjelp av Vaksinen.  

4. time: Strukturer talen

  • Ifølge retorikken kan en tale stå ferdig på 1,2,3,4,5. Se Skriv en tale

  • En tale består altså av ulike deler som skal forskjellige ting. Se dispositio, og jobb med å lage en god innledning, sammenfatte argumentasjonen i hoveddelen og avslutte på en slagferdig måte. Her er også undervisningsfilmen “Hva skal du si hvor?” en fin støtte.

  • Se eventuelt øvelsen Talepuslespill for å utforske ulike måter å sette taler sammen på. 

5. time: Gjør talen levende

  • Det finnes enkle prinsipper for et godt og klart språk i talen. Få en innføring i disse ved hjelp av undervisningsfilmen “Skjerp språket”.

  • Retoriske troper og figurer – eller språkblomster – kan gjøre talen levende og minneverdig. Gi en introduksjon til ulike typer språkblomster. Se elocutio og øvelsene Språkblomster og Talehinder.

  • Et virkningsfullt virkemiddel i taler er også bruken av fortellinger. Sørg for å få en fortelling med i talen, og finn den gjerne ved hjelp av øvelsene Din historie og Fortellinger i taler

  • Trenger elevene å få munnen og fortellingene på gli? Prøv øvelsene Vekk fortellerlysten, Improvisert intervju eller Fortell om den gangen du...

6. time: Tid for tilbakemelding! 

  • Nå skal dere holde talene! Noen tips til en god fremføring finner du i undervisningsfilmen “Hold talen”.

  • Pust ut, og gjør øvelsen Powerpose.

  • Gi en kort innføring i hvordan man gir god tilbakemelding, og hva man kan se etter mens andre fremfører. Se Gi god respons

  • Elevene settes i grupper på 3-4 og fremfører talene etter tur.
    Etter hver fremføring kommenterer de andre gruppemedlemmene talen, og forteller hva som var bra og hvorfor det var bra, samt kommer med forslag til noe som kan gjøres annerledes.
    Eleven som mottar tilbakemeldingen må gjerne notere hva som blir sagt, så hun husker det.
    Elevene kan få hjelp til å bli bevisst egne styrker og svakheter som talere om de filmer hverandre – eller seg selv – mens de fremfører talen. 

7. time: Samle trådene

  • Elevene arbeider individuelt med talene, og gjør endringer i tråd med tilbakemeldingene de fikk i 6. time. 

  • Sørg for å gjøre talen om til et funksjonelt manus og forberede den endelige fremføringen. Se Memoria

8. time: Jobb med fremføringen

9. time: Siste finish og innlevering

  • Bruk første del av timen på å lese, snakke og øve igjennom talene. Her kan elevene forsikre seg om at manuset fungerer og ligger godt i munnen, og at fremføringen sitter. 

  • Alle skriver ferdig, spiller inn og leverer talene – for eksempel både i form av manus og en videosnutt. Opptakene kan gjøres i par eller små grupper.

Lærerens lekse: Se gjennom alle filmene, og plukk ut de seks beste. Gjennomføres Ta ordet! i flere klasser eller på hele skolen, må lærerne samarbeide om å plukke ut de seks beste talene fra alle som deltar. Noter begrunnelsen for valget. 

10. time: Valg av skolevinner. 

  • Elevene bak de seks beste talene fremfører på ny foran klassen/trinnet/skolen, alt ettersom, hvoretter elever og lærere stemmer frem en skolevinner f.eks. via mobilavstemming eller håndsopprekking, ved bruk av en jury, eller ved at lærerne bestemmer.

  • Finalistene kan gjerne introduseres med begrunnelsen for hvorfor nettopp deres taler er valgt til finalen.  

38.jpg


Ta ordet! på 15 timer

Passer for: Elever på studiespesialiserende og påbygg, samt i klasser med anledning til å jobbe intenst med Ta ordet! i et eller flere fag (f.eks. norsk, samfunnsfag, religion og mediefag) over to eller flere uker. 

1. time: Enkel innføring i Ta ordet! og retorikken: 

2. time: Start skrivingen! 

  • En tale kan ifølge retorikken stå ferdig på 1,2,3,4,5. Se Skriv en tale.

  • Ethos, pathos og logos – hva innebærer de forskjellige appellene, og hvordan kan man argumentere med ethos, pathos og logos for at man f.eks. skal få være ute lenger? Se øvelsen Ethos-, pathos- eller logosbriller.

3. time: Lag en fengende begynnelse. 

  • Innledningen skal skape interesse, skape velvilje og antyde talens tema og budskap. Det finnes flere måter å begynne på taler på. Vis noen eksempler, les mer om begynnelser under dispositio.

  • Elevene lager utkast til sin egen begynnelse.  

  • I innledningen skal man også bygge en bro til tilhørerne. Måter å gjøre dette på finnes også under dispositio

  • Elevene kan sørge for å bringe publikum inn i talen ved hjelp av Broen

4. time: Argumenter for saken din!

  • Bruk nå tid på argumentasjonen. Hvorfor er det viktig å oppnå det du vil? Hvordan vil du gjøre det? Finn argumenter ved hjelp av undervisningsfilmen “Hvorfor det?

  • Se «Kartlegg saken» under Inventio, og introduser topikken ved hjelp av øvelsen Kjemp om vinkelen

  • Fyr deretter løs med Haglegeværet.

5. time: Velg de beste argumentene – og motargumentene.

  • La de beste argumentene for saken komme på Seierspallen

  • Og ikke glem å tenke gjennom hva som vil være de beste argumentene mot saken. Gjendriv det beste ved hjelp av Vaksinen.  

6. time: Strukturer talen

  • Ifølge retorikken kan en tale stå ferdig på 1,2,3,4,5. Se Skriv en tale.

  • En tale består av ulike deler som skal forskjellige ting. Se dispositio, og jobb med å sette sammen talene med deres innledning og hoveddelen/argumentasjon, og skriv et raskt utkast til en foreløpig avslutning. 
    Her er også undervisningsfilmen “Hva skal du si hvor?” en fin støtte. 

  • Se eventuelt øvelsen Talepuslespill for å utforske ulike måter å sette taler sammen på. 

7. time: Gjør talen levende

  • Det finnes enkle prinsipper for et godt og klart språk i talen. Få en innføring i disse ved hjelp av undervisningsfilmen “Skjerp språket”.

  • Retoriske troper og figurer – eller språkblomster – kan gjøre talen klar, levende og minneverdig. Gi en introduksjon til ulike typer språkblomster. Se elocutio og øvelsene Språkblomster og Talehinder.

8. time: Fortell!

9. time: Tid for tilbakemelding! 

  • Nå skal dere holde talene! Noen tips til en god fremføring finner du i undervisningsfilmen “Hold talen”.

  • Pust ut, og gjør øvelsen Powerpose.

  • Gi en kort innføring i hvordan man gir god tilbakemelding, og hva man kan se etter mens andre fremfører. Se Gi god respons

  • Elevene settes i grupper på 3-4 og fremfører talene etter tur.
    Etter hver fremføring, kommenterer de andre gruppemedlemmene talen, og forteller hva som var bra og hvorfor det var bra, samt kommer med forslag til noe som kan gjøres annerledes.
    Eleven som mottar tilbakemeldingen må gjerne notere hva som blir sagt, så hun husker det.
    Elevene kan få hjelp til å bli bevisst egne styrker og svakheter som talere om de filmer hverandre – eller seg selv – mens de fremfører talen. 

10. time: Samle trådene

  • Elevene arbeider individuelt med talene, og gjør endringer i tråd med tilbakemeldingene de fikk i forrige time.

  • De skal også lage et funksjonelt manus og forberede den endelige fremføringen. Se Memoria.

11. time: Jobb med fremføringen

  • Se Actio for generelle retningslinjer for gode fremføringer. 

  • La elevene finne en form som passer dem og deres tale ved hjelp av Den gylne middelveien

12. time: Takle nerver

  • Mange frykter det å holde en tale mer enn døden. En øvelse som kan hjelpe mot nerver er Visualisering mot nerver

  • Det å skape en god publikumskultur er også viktig for å lette nervene, og kan bidra til at talerne klarer å senke skuldrene – og selv være bedre publikum for andre. Gjør øvelsen Det gode publikum

  • Sett elevene sammen i mindre grupper, og la dem øve seg på å holde talene for hverandre. 

13. time: Tilbakemelding på fremføringen

  • Gå sammen i grupper på 3-4 og fremfør talene etter tur. Etter hver fremføring, kommenterer de andre gruppemedlemmene talen, og forteller hva som var bra og hvorfor det var bra, samt kommer med forslag til noe som kan gjøres annerledes. Nå handler det om å gjøre finpussen, så kommentarene må gjerne handle om enkeltsetninger eller enkeltord som ikke sitter, om selve fremføringen og om begynnelsen og avslutningen på talen. Eleven som mottar tilbakemeldingen må huske å notere hva som blir sagt, så hun kan jobbe med å gjøre endringer i neste time.  

14. time: Siste finish og innlevering

  • Bruk første del av timen på å lese, snakke og øve igjennom talene. Nå kan elevene forsikre seg om at manuset fungerer og ligger godt i munnen, og at fremføringen sitter. 

  • Alle skriver ferdig, spiller inn og leverer talene – gjerne både i form av manus og som videosnutt. Gjør for eksempel opptakene i par eller små grupper. 

Lærerens lekse: Se gjennom alle filmene, og plukk ut de seks beste. Gjennomføres Ta ordet! i flere klasser eller på hele skolen, må lærerne samarbeide om å plukke ut de seks beste talene fra alle som deltar. Noter begrunnelsen for valget. 

15. time: Valg av skolevinner. 

  • Elevene bak de seks beste talene fremfører på ny foran klassen/trinnet/skolen, alt ettersom, hvoretter elever og lærere stemmer frem en skolevinner, f.eks. via mobilavstemming eller håndsopprekking, ved bruk av en jury, eller ved at lærerne bestemmer. 

  • Finalistene kan gjerne introduseres med begrunnelsen for hvorfor nettopp deres taler er valgt til finalen.  

Skjermbilde 2020-08-11 kl. 12.36.41.png