Talepuslespill

En tale består av flere selvstendige deler med forskjellig formål. I denne øvelsen får du utforske hvilke muligheter som finnes i de forskjellige delene, og teste deg frem til hvordan talen får den beste sammensetningen. 

Begynn øvelsen med å diskutere hva som er en god begynnelse, hoveddel og avslutning, og hva de forskjellige delene av talen skal gjøre. 

Sett dere i mindre grupper, og få tildelt en oppklippet tale. Bruk 15 minutter på å sette talen sammen på den måten dere mener den fungerer best. 

Heretter får dere lese den opprinnelige versjonen av talen. Diskuter følgende spørsmål:

·       Hvorfor valgte dere å sette talen sammen slik dere gjorde?

 ·       Hvordan var de sammensatte talene annerledes fra hverandre – og fra den originale talen? Ble narrativet et annet? Hva skjedde med argumentasjonen?

·       Hva gjør oppbyggingen av en tale for argumentasjonen?

 

Variasjon:

Bruk eventuelt egne talemanus i øvelsen. Klipp talene opp og omroker på avsnittene. Kanskje ender talene som bedre versjoner av seg selv? 

 

 

Til læreren: 

Tidsbruk: 60 minutter 

Forberedelse: Forbered en introduksjon til talens deler og oppbygging som innleder øvelsen. Hva skal begynnelsen, hoveddelen og avslutningen gjøre for å fungere best mulig? Finn et talemanuskript, og klipp det opp i en rekke avsnitt som du synes talen kan deles inn i. Gi hver gruppe hver sin oppklippede tale, og ha de originale versjonene av talemanusene tilgjengelig. Ta eventuelt med elevenes egne taler og sakser til å klippe dem opp med. 

 

 

Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk.